
PŻM zamknęła etap swojego programu inwestycyjnego. W chińskiej stoczni odbyło się przekazanie do eksploatacji masowca mv Polsteam Wełtyń, ósmego i ostatniego statku z serii tzw. jeziorowców. W tradycji armatora każdy nowy statek z tej serii nosi nazwę polskiego jeziora. Tym razem uhonorowane zostało Jezioro Wełtyń, położone na Równinie Wełtyńskiej na południe od Szczecina.
Wełtyń jest jeziorem nad którym wiele lat temu zlokalizowany był ośrodek wypoczynkowy PŻM, służący pracownikom na sobotnio-niedzielne wyjazdy. Nazwa ta symbolicznie łączy więc nowoczesną flotę z bogatą niegdyś historią socjalną .
Podczas uroczystości w chińskiej stoczni DSIC odbył się chrzest statku, a jego Matką Chrzestną została Pani Małgorzata Orłowska od lat związana ze spółką promową Unity Line. Mv Polsteam Wełtyń to zaawansowany masowiec typu laker, specjalnie zaprojektowany do żeglugi na wielkich Jeziorach Amerykańskich.
Od klasycznych masowców odróżniają go zoptymalizowane wymiary (dłuższy i węższy), pozwalające na bezpieczne przepływanie przez system śluz i kanałów. Jednostka rozpocznie służbę pod dowództwem kapitana Sergiusza Zingera. Pierwszy komercyjny rejs będzie wiódł do portu Nantong, gdzie statek załaduje nawozy po czym skieruje się w rejs do Meksyku. Statek będzie pływał pod banderą Portugalii (Madera).
Zakończenie serii ośmiu jeziorowców to duży sukces logistyczny. W 2024 roku do eksploatacji weszły już jednostki takie jak m/s Polsteam Dąbie, m/s Polsteam Koprowo, m/s Polsteam Pile, m/s Polsteam Okra, Polsteam Łebsko, Polsteam Rudno oraz Polsteam Ińsko.
Firma zapowiada, że modernizacja floty nie zwalnia tempa. „To wyjątkowy moment, ale to nie koniec naszej wspólnej drogi ! W przyszłym roku armator odbierze jeszcze cztery jednostki z przystosowaniem «methanol ready»”– informuje PŻM. Ta strategiczna inwestycja w statki gotowe na paliwa alternatywne podkreśla zaangażowanie armatora w ekologiczne innowacje w żegludze.
Obecnie Polska Żegluga Morska zarządza flotą ponad 50 statków (masowce typu HANDYSIZE i KAMSARMAX) o łącznej nośności przekraczającej 2 mln ton (DWT), a także promami poprzez spółkę Unity Line.
