KOMUNIKAT 78/2021
MK NSZZ Solidarność PŻM informuje, iz na wniosek naszej organizacji zostało podpisane przez Dyrektora Pionu Zarządzania Polskiej Żeglugi Morskiej P.P. w dniu 17.12.2021 r. porozumienie w sprawie praw i obowiązków przedstawiciela/delegata załogi statku.
§ 1.
Kapitan zobowiązany jest:
1
Zapoznać członków załogi z:
- przepisami dotyczącymi praw i obowiązków przedstawiciela/delegata załogi statku,
- zasadami dotyczącymi wyznaczenia przedstawiciela/delegata załogi statku będącego jednocześnie łącznikiem pomiędzy kapitanem a załogą.
2
Udostępnić przedstawicielowi/delegatowi załogi statku w formie papierowej bądź elektronicznej obowiązujący na statku układ zbiorowy.
§ 2. 1.
Kapitan zobowiązany jest, o ile z przyczyn eksploatacyjnych jest to możliwe, zwołać w okresie 3 dni zebranie załogi w celu wyboru przedstawiciela/delegata załogi statku w każdym przypadku jego braku;
2.
Fakt wyboru przedstawiciela/delegata załogi kapitan powinien odnotować w dzienniku okrętowym.
§ 3.
Przedstawiciel/delegat załogi statku może również pełnić funkcję przedstawiciela załogi ds. BHP w przypadku spełnienia stosownych wymagań.
§ 4. 1.
Przedstawiciel/delegat załogi statku pełni funkcję do dnia zakończenia kontraktu.
2.
Przedstawiciel/delegat załogi statku może w każdym czasie zrezygnować z pełnionej przez siebie funkcji albo być odwołany przez załogę statku.
§ 5.
Kapitan zobowiązany jest umożliwić przedstawicielowi/delegatowi załogi statku:
- załatwianie istotnych spraw załogi, w szczególności dotyczących bezpieczeństwa marynarzy,
- zajmowanie stanowiska w indywidualnych i zbiorowych sprawach załogi, w tym niezwłocznego interweniowania,
- udział w przeprowadzanych zgodnie z obowiązującymi przepisami Armatora inspekcjach oraz złożenie prośby o inspekcję, gdy uzna to za konieczne,
- zadawanie pytań kapitanowi, marynarzom i Armatorowi dotyczących spełniania wymagań wynikających z obowiązujących przepisów,
- udzielanie porad w sprawie dostępnych procedur i na prośbę marynarza składającego skargę,
- uczestniczenie w spotkaniach dotyczących rozpatrywania skarg,
- przekazywanie uwag o potencjalnych zagrożeniach i niebezpiecznych zdarzeniach na statku oraz domagać się informowania o powziętych w związku z tym działaniach.
- korzystanie ze środków łączności dla załatwienia z Armatorem pilnych spraw załogi jeśli sytuacja tego wymaga.